Doorgaan naar hoofdcontent

Afscheid en een taart vol kersen.

Vandaag nam Teun afscheid op de Jip groep (onderdeel van Cardea) waar hij afgelopen schooljaar heeft gezeten.
Tijdens het eindgesprek met zijn mentor kwamen we al tot de conclusie dat we ons bijna niet meer voor kunnen stellen hoe Teun daar binnen kwam 10 maanden geleden.
Ik heb jullie al meegenomen in een aantal stappen die Teun gezet heeft afgelopen jaar. Zoals de vooruitgang in zijn taal en communicatie en de ruimte die Teun nu in zijn hoofd krijgt om schoolse vaardigheden te leren.
Natuurlijk speelt tijd en het ouder worden hier een rol in, maar de plek waar hij nu afscheid van heeft genomen zijn wij echt heel dankbaar. Vier super lieve en geduldige juffen hebben hem het afgelopen jaar begeleid.

Als afscheidskado aan de groep gaf ik het boek 'Kikker is kikker'. Kikker is totaal tevreden met wie hij is, totdat hij Eend ziet vliegen, dat wil hij ook, maar dat lukt hem natuurlijk niet. Ook de kwaliteiten van zijn andere vrienden heeft hij niet, waardoor hij steeds weer teleurgesteld is in zichzelf. Gelukkig komt Kikker erachter dat hij als k
ikker ook uniek is en zijn eigen talenten heeft. Er is immers niemand die zo mooi groen is of die zo goed kan springen als een kikker. 

Precies dit is wat hij op deze plek gevoeld hebben en misschien ook wel waarom het afscheid nemen zo'n pijn doet. Teun mocht hier helemaal zichzelf zijn. Hij werd niet met andere kinderen vergeleken, hij kreeg alle ruimte om zich op zijn eigen manier en tempo te ontplooien. De zetjes in zijn rug die hij soms nodig had werden respectvol gegeven. Ook was het heel fijn om als ouders onderling hetzelfde te zijn. Niet meer die moeder met dat jongetje wat anders is, maar ouders die je niks uit hoeft te leggen omdat ze allemaal op hun eigen manier precies weten wat jij voelt.
Bij de wenochtend op zijn nieuwe school was dit er ook, dus dat fijne gevoel kunnen we vasthouden.
Wat we los moeten laten is het kleinschalige (groep van 6-8 kinderen), het frequente contact (als het nodig was dagelijks via de app) en de warmte (die we hopelijk op zijn volgende school wel weer gaan vinden).
Eén troost is dat we nu na 3x afscheid nemen van peuterspeelzaal, school en de Jip groep voorlopig geen dag meer hoeven te zeggen. Hopelijk pas weer als hij de Leo Kannerschool gaat verlaten om naar het voortgezet onderwijs te gaan.

Kikker is een terugkerend thema geweest dit jaar. Teun zei in september toen hij startte namelijk steeds 'ik heb het koud', de juffen hadden hem al een vest aangeboden, maar hij had het niet echt koud. Het was voor hem op dat moment een zinnetje om aan te geven dat hij zich niet lekker voelde. Kikker voelde zich namelijk ook niet lekker in de winter. Het had dus niks met de temperatuur te maken. Gelukkig kende één juf de boekjes van Kikker goed en ontdekte ze dat het echolalie was.
Varkentje heeft het talent van (taarten)bakken in deze boekenserie.

Deze dag sluiten we dan spreekwoordelijk ook niet af met één kers maar het een hele taart vol kersen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w