Doorgaan naar hoofdcontent

Life, animated

Begin mei genoten wij van een heerlijke week vakantie op onze absolute favoriete plek in Nederland, Terschelling. Ik kom er al mijn hele leven, maar dit was de eerste keer met Teun.
De boottocht leek mij van te voren een eerste hobbel die we over moesten met Teun. Drukte, onbekende plek, herrie, chaos....
Gelukkig had hij een taak die hij erg serieus naam, het meenemen van zijn eigen Thomas de trein koffertje. Dit gaf hem wat afleiding op de hectische momenten dat je met al die mensen tegelijk de boot op en af moet.



En waar normaal op de boot de ontspanning en vakantie echt begint was het nu echt even aanpoten, maar dat was het meer dan waard!

Omdat het iets kouder was dan we hadden gedacht toen we de vakantie boekten hebben we ook veel binnen gezeten. Aan het einde van de vakantie konden we alle vier die ene dvd van 'het Zandkasteel',die nog in de koffer paste, meepraten. Gelukkig hadden we ook de tablet en wifi zodat er toch nog iets van afwisseling was.
Op momenten dat het druk is voor Teun, er veel prikkels op hem af komen of als hij moe is, is een scherm echt de uitkomst. Als hij in zijn filmpje zit kan hij zich helemaal afsluiten en echt even opladen.
Omdat het de hele week windkracht 5 of hoger was, was naar buiten gaan überhaupt al een heel ding voor Teun. Ik ben ook super trots dat hij deze 'angst' heeft overwonnen en er toch goed mee om is gegaan. Maar na 1-2 uur buiten was de koek voor hem dan ook echt even op.
Koning Koos was dan weer even zijn beste vriend en na één keer het liedje 'wiebel wiebel van de kriebel' was hij weer b(l)ij.


Een paar maanden geleden kwam de film Life, Animated uit in Nederland en was er bij RTL Late night de moeder van Ebel die een zelfde soort verhaal vertelde. Allebei jongens die tot hun derde jaar normaal leken te functioneren en van de een op de andere dag stopten met praten, ze hebben allebei klassiek autisme. Hun ouders kwamen erachter dat ze weer met hun zoons in contact konden komen met behulp van Disney films.

Prachtig mooi en ontroerend om te zien. En herkenbaar.


De spontane taal van Teun komt gelukkig steeds meer op gang. Hij maakt zelf zinnen om duidelijk te maken wat hij wil, maar gebruikt de taal tot nu toe vooral functioneel. Hij zegt zelden iets gewoon om het te zeggen of om een praatje te maken.  Wel heeft hij dagen dat hij geen minuut stil is, maar wat hij dan vooral doet is eindeloos zinnetjes uit filmpjes herhalen. Het napraten (echolalie) wat hij doet kan ook een kenmerk zijn van autisme.
Teuns talent om dingen te onthouden viel ons als eerste op. Hij houdt van herhaling, maar gebruikt de herhaling ook. Het eerste boek wat hij van achter tot voor uit zijn hoofd kende was 'Boer Boris heeft vakantie'. Wat hebben wij genoten toen hij nog bijna niet sprak, maar wel dit boekje mee kon praten.



Wat ik jammer vind is dat sommige mensen dit bestempelen als 'lege' taal. Zoals de ouders van de jongens omschreven zo gebruikt Teun ook zijn filmpjes om de wereld beter te begrijpen.
De eerste keer dat ik dit opmerkte was ongeveer een half jaar geleden. Het regende we liepen naar buiten en Teun zei: "het regent, nou kunnen we niet buiten spelen, jammer!". Ik was dolgelukkig en helemaal trots, ik dacht dat hij dit helemaal uit zichzelf zei. Een paar dagen later hoorde ik exact deze zin terug in een aflevering van 'het Zandkasteel'. Sindsdien probeer ik steeds vaker mee te kijken met zijn filmpjes en echt te luisteren naar wat er gezegd wordt. Zo probeer ik door zijn ogen naar de wereld te kijken en kan ik hem veel gerichter dingen leren.

Nog een duidelijk voorbeeld van hoe hij filmpjes vertaalt naar de wereld in combinatie met groei in de spontane spraak was toen hij laatst bij mij op schoot kroop, naar mijn kettinkje wees en zei:

" Mam jij hebt een mooi hartebandje om" 


Vertaling: Dit is Pip (die van Woezel) en kijk wat ze om haar nek heeft... haar hartebandje, zoals die in de serie wordt genoemd.




















Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg