Doorgaan naar hoofdcontent

Zomer zonder structuur





Al een tijdje ben ik lid van de facebookgroep Geef me de 5. Geef me de 5 is een boek voor ouders/verzorgers van kinderen met ASS gericht op het bieden van structuur. Vijf staat voor wie/wat/waar/wanneer/hoe. Als deze alle 5 duidelijk zijn geeft dit rust.

In deze groep worden er tips uitgewisseld, frustraties gedeeld en zijn de dingen die je leest soms heel herkenbaar. Ik prijs me gelukkig dat ik heel veel dingen ook niet herken.
Zoals bijvoorbeeld de verhalen van woede uitbarstingen door het ontbreken van structuur, wat natuurlijk vooral in de vakantie en probleem is.

Een paar maanden geleden heb ik op een blauwe maandag eens een pictobord opgehangen, maar omdat ik zelf alles behalve gestructureerd ben en erg van spontane acties hou was deze snel weer in de kast verdwenen.
De enige regelmaat die wij de afgelopen weken hadden was elke week een bezoek aan Centrum Autisme, want we zitten momenteel midden in de onderzoeken. En ondanks het ontbreken van welke vorm van structuur dan ook hebben we zes heerlijke weken met elkaar gehad!
Teun liet elke dag maar een beetje op zich afkomen, vroeg af en toe eens of het alweer tijd was om naar oma te gaan en als dit die dag niet zo was vroeg hij het misschien nog acht keer, maar daar bleef het dan ook bij.




Eén dag zijn we zonder Teun naar de Efteling geweest en daar viel me pas op hoe ontspannen het is om zonder Teun weg te gaan. Niet omdat hij een enorme handenbinder is, maar meer omdat hij hele onverwachte dingen kan doen en je daardoor constant alert en op je hoede bent, wat onbewust toch meer energie kost dan ik dacht.

Helemaal kapot waren we dan ook na een dagje Linnaeushof (de grootste speeltuin van Europa) met zn vieren. Dit kwam vooral door verkeerde verwachtingen van onze kant en omdat het misschien wel de drukste dag van de zomer was. Als we van te voren hadden geweten dat Teun gewoon 100x van dezelfde glijbaan wilde en een rondje met het treintje, waren we waarschijnlijk een stuk relaxter geweest.


Een weekendje vakantiepark verliep daarentegen bijna vlekkeloos, als we Teun zochten was hij 9 van de 10 keer bij het huisje van Bollo te vinden. En ja die tiende keer dat hij dan net ergens anders en even onvindbaar is maakt meteen veel los. Gelukkig blijkt steeds vaker dat Teun ook niet in zeven sloten tegelijk loopt en tot nu toe altijd wel ergens in de buurt was.

Naast de gezellige uitjes en de structuurloze (ontspannen) weken thuis is er nog meer waar we heel dankbaar voor zijn deze zomer. Teun is met sprongen vooruit  gegaan!
Hij lijkt ineens de mensen om zich heen te zien, hij reageert sneller, is meer open en neemt zelf initiatief tot communicatie met mensen/kinderen buiten zijn veilige kringetje.
Juist omdat hij in deze weken zo vooruit gaat en we deze weken midden in de onderzoeken zitten ben ik heel benieuwd naar de conclusie.

Morgen gaan we weer terug in het gareel. Waar andere ouders juichen en hebben uitgekeken naar deze dag, ga ik vast een aftelkalender maken naar de volgende structuurloze week ;-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg