Doorgaan naar hoofdcontent

Keihard onderuit..

Internet staat er vol mee. Quotes. Korte zinnetjes, de ene nog mooier opgemaakt dan de ander. Uitspraken waardoor je je wellicht beter voelt. Sommige met een knipoog, maar ook woorden die je vaker moet lezen om de betekenis ervan echt tot je door te laten dringen.
Ik heb er wel wat mee en in mijn geval zijn het ook regelmatig teksten uit de bijbel. Ik zou er m'n huis mee vol kunnen hangen. 

Deze bovenste tekst slaat op mijn gemoedstoestand van de afgelopen dagen. Afgelopen vrijdag ging ik keihard onderuit. En na een paar uur volledig uit het veld geslagen te zijn geweest ben ik opgestaan. Het grote voordeel van kinderen, want je moet. En zodra je in beweging komt, komen er ook weer dingen op je pad die een ander licht kunnen schijnen. 
Om even heel concreet te worden; ik was voor het eerst een ochtend met Teun op school. Hij gaat op het moment drie ochtenden naar school met één op één begeleiding en de vierde ochtend neem ik voor mijn rekening. Zonder begeleiding naar school gaan is nog geen optie. We kwamen na de ochtend samen thuis en ik voelde een enorm verdriet opkomen. Ik was (weer) in de grootse valkuil gevallen die er voor ouders is: het grote vergelijken. 
Iets wat in dit geval ook onvermijdelijk was, want hij zit nou eenmaal tussen leeftijdsgenootjes die allemaal wel een normale ontwikkeling doormaken. En de klap die ik kreeg was hard. Heb ik dan toch ook die oogkleppen op gehad?! Iets wat ik tijdens mijn werk regelmatig tegenkom. Het antwoord is ja, maar ook 'dat is niet erg'. Misschien kan ik nu ook weer milder aankijken tegen deze ouders. Ouders met de grootste oogkleppen zijn ouders die geen andere kinderen in hun omgeving hebben. Dat vergelijken kan dus aan één kant ook heel nuttig zijn. Het geeft inzicht in de ontwikkeling van je kind. Maar waarom doet het dan zo'n pijn als dit beeld niet klopt? Als jouw kind een andere ontwikkeling doormaakt dan die in de boekjes staat. 

De term 'normale kinderen' probeer is soms krampachtig te vermijden. Terwijl het eigenlijk niks anders betekent dan een groep kinderen die voldoen aan de norm die er is vastgesteld.  En dat Teun van deze norm afwijkt is wel duidelijk. De norm is ook per cultuur weer anders en misschien zelfs wel per gezin.
Op het moment dat je op het schoolplein staat of in de speeltuin bent en van een afstandje staat te kijken valt hij wel weer binnen het normale.
Een gewoon kind van 4jaar, hij klimt, rent, fietst, geniet, net als alle andere kinderen.


Op mijn werk ben ik ook constant bezig om kinderen te meten. Er zijn allerlei normen vastgesteld over hoeveel woorden een kind moet kennen en hoe lang de zinnen moeten zijn. De doelen die we stellen moeten ook vooral meetbaar zijn, want anders kan de zorgverzekeraar niet checken hoe effectief we bezig zijn en of wat wij doen wel gelijkstaat aan het geld wat zij eraan uitgeven.
Kortom het lijkt soms of ons hele leven aan elkaar hangt van cijfers. Laat ik nou echt helemaal niks hebben met getallen..

Vanochtend tijdens een wandeling in de zon luisterde ik naar een potcast van Brene Brown. Zij is als wetenschapper gegaan van de quote 'if you can't measure it, it doesn't excist' naar 'if you can measure it, it probably isn't so important'. Toen ik hierop verder ging zoeken kwam ik bovenstaande tekst tegen (over de bron is nog een discussie maar mogelijk heeft Albert Einstein het gezegd).

Om verder te komen en te bepalen welke (onderwijs) plek het beste zal zijn voor Teun, zijn er cijfers en metingen nodig. Maar om van hem te houden en de waarde van zijn bestaan aan te geven is elk cijfer absoluut ontoereikend.



Collega moeder Harriet Duurvoort schreef in de Volkskrant ook een mooie blog over meten en gemeten worden en eindigde met de volgende quote die ik graag herhaal.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg