Doorgaan naar hoofdcontent

Gedeelde vreugde = vreugde x 2


Als je ouder bent herken je het waarschijnlijk wel, dat je samen naar je kind kijkt, niks hoeft te zeggen en intense vreugde (en liefde) voelt.
Hoe mooi is het, als je dit niet alleen als partners hebt maar dit ook met andere mensen kunt delen. Soms gewoon een wildvreemde in de supermarkt.
Tijdens het werken komt het wel eens voor dat ik word opgeslokt door regels, smart-doelen en methodes, waardoor ik vergeet echt naar het kind te kijken en te genieten van al het moois wat zo'n kind met zich meebrengt.

 In mijn vorige post schreef ik al over de PRT die Teun kreeg. Ook met Ilse zijn therapeut hebben we zo'n band opgebouwd, dat we maar naar elkaar hoeven te kijken en samen intense vreugde kunnen voelen over de dingen die Teun heeft geleerd. Maar niet alleen dat, er was ook blijdschap over Teun gewoon hoe hij is. Dat hij mag zijn wie hij is en wij hem daarin kunnen ondersteunen waar nodig.

Vreugde en blijdschap zijn misschien niet de eerste woorden die in je opkomen als je aan ASS (autismespectrumstoornis) denkt, terwijl het stereotype ADHD'er een stuk vrolijker wordt neergezet. Achter gesloten deuren staat de problematiek van ADHD soms niet zo heel ver af van die van ASS.
Ik verbaas me soms over deze verschillende stereotypen, want beide groepen kinderen (en volwassenen) moeten hard werken om mee te komen in de 'gewone' wereld. Een constatering waar ik soms tegenaan loop en wat me raakt.

Hoe mooi zou het zijn als we gewoon naar alle kinderen met een blije bril kunnen kijken. En daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat we de problemen moeten negeren, want dat kan ook hele vervelende situaties opleveren. Maar juist dat we vol vreugde naar kinderen kijken en ze helpen op de plekken waar dat nodig is. Zonder hier een oordeel aan te verbinden.
Tjonge jonge, mooie idealen, maar zo werkt het toch niet... hoor ik sommige mensen denken. Nee helaas werkt dit op veel plekken niet zo.
Als ouder heb je de gave om je eigen kind te zien als het mooiste, liefste, geweldigste kind van de wereld. We worden beperkt door hoe 'de wereld' denkt over mensen en kinderen die buiten de norm vallen. Jagen daarom angstvallig na onze kinderen binnen die norm te proppen en het liefs daarboven. Zodat niet alleen jij maar ook 'de wereld' jouw kind geweldig vindt.
Wat als we nou met z'n alleen eens tien stappen terug doen en er vanuit gaan dat elk kind fantastisch is....

Na zo'n afsluiting van PRT kan ik alleen maar dankbaar zijn voor wéér iemand in Teun zijn omgeving die vol vreugde naar hem heeft gekeken. En dit beperkt zich niet tot zijn therapeut. Ook de mevrouw achter de receptie genoot elke week van Teun. Naast de balie stonden allemaal figuurtjes achter glas, één daarvan was Teun zijn favoriet Goofy en elke week (bijna 9 maanden lang) ging Teun even Goofy gedag zeggen met zijn gevleugelde uitspraak 'Iedereen is gek op Goofy'. Elke week groeide de blijdschap van deze mevrouw als ze Teun zag. Dus zo stonden, na het overhandigen van deze kleurplaat, bij ons allebei de tranen in de ogen.

Eigenlijk wilde ik deze blog schrijven over de grote stappen die Teun maakt de afgelopen weken. Maar als ik nu bedenk welke woorden zijn blijven hangen van het gesprek met Teun zijn juf vorige week, zijn dat toch de woorden in de strekking van 'het is zo'n lekker mannetje'. Als je dat als ouder hoort brengt dat vreugde x 2 en is er daarna voldoende ruimte om te horen waar er extra ondersteuning nodig heeft.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w