Doorgaan naar hoofdcontent

Over autisme en vriendschap

'A friend is someone who lets you have total freedom to be yourself' 
- Jim Morrison- 

Na het zien van de docu Dit is de leven besef ik (weer) hoeveel we kunnen leren van mensen, jongeren, kinderen met autisme.
Deze week was Teun ziek, hij had gespuugd en op een gegeven moment zei hij 'volgens mij ben ik weer beter mam'. In een appje naar mijn schoonmoeder vroeg ik twijfelend of ik hem nou wel of geen eten moest geven, hij vroeg er wel om, maar ik zag het alweer misgaan. Ze appte terug 'Teun is puur, ga maar af op wat hij aangeeft'. En dat is precies de essentie. Teun is puur. Hij zal je niet voor de gek houden of zeggen dat hij zich beter voelt als dit niet zo is. Na zijn eigen beter verklaring heeft hij 2 boterhammen met kaas en later nog een pannenkoek gegeten en alles bleef binnen. 
Deze puurheid kwam ook enorm naar voren in de mooie docu. Emotioneel werd ik ervan, zo mooi weergegeven. 

In de periode dat we met Teun bij Centrum Autisme liepen moesten we om de paar maanden een vragenlijst invullen. Een van de vragen ging over vriendschap 'heeft jouw kind minimaal één vriendje'. Ik vond dit altijd een erg confronterende vraag. Eerst vulde ik nog ja in, omdat zijn nichtje Dina echt zijn grote vriendin was de eerste jaren van zijn leven. Naarmate ze ouder werden werd de afstand in ontwikkelingsleeftijd ook steeds groter en trok Dina steeds meer naar Lucy toe.
Op een gegeven moment was mijn antwoord dan ook nee.....
En had ik hier duidelijk meer last van dan Teun zelf. Hij had altijd nog Goofy, Koning Koos, Sasa, Toto, Bing, Buurman, Buurman, Joki, Jet en natuurlijk Kikker en Beertje. 
De periode dat Teun een paar uur per week naar de reguliere basisschool ging liepen de kinderen uit de klas weg met hem. Op straat riepen kinderen 'he moeder van Teun!', maar van zijn kant kwam niks. Hij was te druk met overleven, achteraf gezien.

De laatste tijd zien we Teun veranderen. Hij lijkt meer oog te hebben voor de mensen om hem heen. En van de juf hoorden we dat hij op school echt een vriendje heeft. We kregen foto's waarin we de twee samen zagen en hoorden dat ze niet alleen leuk samen spelen, maar ook samen de grens opzoeken als twee boefjes.
Afgelopen woensdag sprak ik met zijn moeder af in Monkey Town zodat je jongens ook buiten school eens samen zouden spelen. Onze ervaring was dat ze eigenlijk vaak alleen spelen als ze in een binnenspeeltuin zijn, ook al zijn ze met andere kinderen die ze wel kennen.
We smolten dan ook toen we zagen dat ze hand in hand door de speeltoestellen klommen en elkaar geen moment uit het oog verloren. Voor allebei een eerste vriendschap, puur, zoals ze zijn. Geen oordeel, geen vragen over wat er eventueel anders is, niet jezelf anders voordoen voor de ander.
Hier kan ik dus echt wat van leren! Jij ook?

Ik wens iedereen zo richting de feestdagen dit soort vriendschap toe.

Liefs 

Jildu

Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w