Doorgaan naar hoofdcontent

Welterusten op Wereld Autisme Dag

Vandaag is het Wereld Autisme Dag en deze dag begon goed!
Teun heeft de hele nacht doorgeslapen in zijn eigen bed. Niet zo bijzonder voor een jongetje van 6 jaar zou je zeggen. Voor ons was het een feestje. Ik kan me letterlijk niet meer herinneren wanneer dit voor het laatst is gebeurd.

Uitgeput was ik toen Teun 3 maanden was en ik eigenlijk weer aan het werk moest. Zoveel had hij gehuild, ook 's nachts. Na 10 maanden moesten ze mij op het consultatiebureau vertellen dat hij die fles 's nachts echt niet meer nodig had. Weer even later kwam hij erachter hoe effectief het is om het woordje mama te zeggen midden in de nacht. En je raad al wat er gebeurde toen hij zijn ledikant was ontgroeid. Er zijn zeker ook periodes geweest dat hij wel doorsliep. Als er dan weer fases waren waarin hij drie keer per nacht zijn bed uit kwam en gewoon uren wakker was waren wij moe. En als je moe bent, ben je minder consequent. Zo verhuisde ik dan bij de 3e keer aan ons bed naar zijn bed zodat hij lekker naast zijn vader verder kon slapen. Op een gegeven moment wilde hij wel bij Lucy slapen op een matrasje wat we nog hadden. Deze nachten bleef hij ook in zijn bed (yes!!), maar natuurlijk wilde Lucy dit niet altijd. En onze slimme man bedacht een paar maanden geleden ineens dat dat matrasje natuurlijk ook op onze kamer kon. Zo kwam het eigenlijk dat hij dagelijks heen en weer verhuisde van onze kamer naar Lucy's kamer en dus al maanden niet in zijn eigen bed had geslapen. Natuurlijk wist ik dat dit niet zo door kon gaan....

Al heel vaak had ik gelezen over verzwaringsdekens. Ik leende de naaimachine van mijn schoonmoeder en bedacht dat ik het wel zelf kon. In ieder geval een proefexemplaar om te kijken of hij het wat vond. Maar de weken verstreken en mijn project bleef liggen. En Teun wilde echt onder geen beding meer in zijn eigen bed slapen.
Tijdens de zwemles van Teun kreeg ik de tip om eens te kijken op de website van Sjoukje. Ik hakte de knoop door en bestelde er eentje. Hij was direct helemaal blij met zijn eigen deken. De eerste nacht nog op het matrasje naast ons. Mijn viel direct op dat hij een stuk rustiger lag. Hij sliep door Dennis zijn wekker heen (om 4.00uur) en werd die ochtend als laatste wakker.
Twee dagen geleden legde ik de verzwaringsdeken op zijn eigen bed en ruimde ik het matrasje op. Tegen bedtijd waren wij erg benieuwd wat er zou gaan gebeuren. We hadden veel verwacht, maar dit niet. Vlak voor hij naar boven ging (hij had het blijkbaar al gezien) zei hij 'ik ga lekker in mijn eigen bed slapen'. Zo gezegd zo gedaan. Hij kwam er de eerste nacht wel weer drie keer uit, maar ging ook net zo makkelijk weer terug in zijn eigen bed.
Toeval? Geluk? Of het effect van de verzwaringsdeken? Vannacht de derde nacht in zijn eigen bed en die heeft hij dus helemaal doorgeslapen (nou ja hij is er in ieder geval niet uit geweest).

Het is bekend dat veel kinderen (en volwassenen) met autisme slaapproblemen hebben. Het teveel aan prikkels wat binnen komt wordt moeilijker/langzamer verwerkt. Deze kinderen en mensen gaan dus minder snel echt 'uit'. Zo valt Teun dus altijd wel redelijk snel in slaap, maar slaapt hij nooit echt diep. Het lichaam blijft op een soort waakstand staan. Met deze zware deken die diepe druk geeft kan het lichaam zich wel helemaal ontspannen. Het geeft een gevoel van veiligheid (denk maar aan een stevige knuffel) en het helpt om een overprikkeld zenuwstelsel te kalmeren.

Zo zijn wij deze Wereld Autisme Dag dus goed begonnen en we hopen dat we over een tijdje kunnen zeggen 'weet je nog dat Teun zo vaak wakker was?'.

Welterusten! Dikke knuffel van Teun.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w