Doorgaan naar hoofdcontent

"Ik zou geen ander willen zijn"

Einde van een schooljaar.


Een schooljaar wat ik, nu terug kijkend, vol verwachting begon. Na twee jaar zat Teun eindelijk op de juiste school. Hij startte in een kleuterklas, niks geks aan, want wel meer kinderen van 6 kleuteren nog een extra jaar. Dat was de gedachte waarmee ik mezelf troostte en daarmee had ik ook (te hoge) verwachtingen.
Net als tussen zijn tweede en derde jaar. Toen hoopte ik bijna dagelijks dat hij ineens een sprong in zijn taalontwikkeling zou maken en alles wel goed zou komen.
Gister tijdens het eindgesprek met de juf werd ik emotioneel en weer betrapte ik mezelf erop dat ik verwachtingen had van Teun die niet uit waren gekomen. Ik had ergens gehoopt dat hij na dit jaar wel klaar zou zijn om te gaan leren lezen. Op de school waar Teun nu zit hebben ze geen standaard groep 1 t/m 8. Ze stellen klassen samen op basis van niveau. Natuurlijk zag ik wel dat er nog veel belemmerende factoren zijn, maar ik zie ook dat Teun wil leren en dat er van alles in hem schuilt waar we af en toe maar een glimp van te zien krijgen.
Heftig dus om te beseffen dat er nog teveel is wat Teun in de weg staat om de lesstof echt binnen te laten komen. Natuurlijk leert hij elke dag, maar het echte schoolse leren blijft nog uit.
Snapt hij te weinig van wat de juf zegt en lukt het hem daarom niet om te blijven zitten en mee te doen of is andersom? Gelukkig mag hij nog een jaar bij dezelfde juf blijven en hebben we afgesproken om samen te blijven zoeken.

Na het gesprek gisteravond vloog het me weer naar de keel. Angst voor de toekomst. In september wordt hij zeven.. Op sommige gebieden is hij nog geen vier... Is hij na volgend jaar wel toe aan 'groep 3'? Wat zegt dit over zijn toekomst??

En toen zat hij vanochtend in bad en zong hij mee met liedjes van Woezel en Pip (ook in deze dingen blijft hij erg jong).

Hij zong uit volle borst:

Oh ik voel me fijn
Zou geen ander willen zijn
Oh ik voel me fijn van binnen
Elke dag maakt mij zo blij

Natuurlijk weer tranen,  tranen van blijdschap en vertrouwen. Naast de frustratie die ook steeds vaker de kop op steekt blijft Teun een heel blij jongetje die geniet van het leven. Daar kan geen cijfer tegenop! Ik ga verder met leren om geen verwachtingen meer te hebben, maar blij te zijn met elke stap die Teun maakt.

Fijne zomer.

Liefs Jildu


Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w