Doorgaan naar hoofdcontent

Eigenwijs - eigen wijs

Hij wil alleen maar rode schoenen aan: eigenwijs.
Hij eet alleen maar macaroni: eigenwijs.
Het is 8 graden, maar zijn jas moet uit: eigenwijs.
Hij wil voor de 200e keer Boer Boris lezen ipv dat leuke nieuwe boek wat in de kast staat: eigenwijs.

Teun is een vreselijk eigenwijs ventje...... of is het een mannetje met zijn eigen wijsheid?

Naar aanleiding van een webinar van Martine Delfos ben ik haar boek Autisme ontrafelen gaan lezen. Zij beschrijft hierin de MASP-1, kinderen (mensen) met autisme hebben verschillende ontwikkelingsleeftijden. Zo kan een kind met autisme met een kalenderleeftijd van 7 jaar op het gebied van spelen 3 jaar zijn, maar net zoveel van natuurkunde weten als een gemiddeld kind van 15. 

Zo'n enorme voorsprong heb ik bij Teun nog niet ontdekt, maar dat de verschillende ontwikkelingsgebieden bij hem (ver) uit elkaar liggen wel. Ik kon hierdoor al anders gaan kijken naar Teun, iets wat ik denk ik intuïtief al wel deed, maar waar ik de woorden of uitleg nog niet voor had.
Een advies voor elke ouder van een kind met autisme; duik in de literatuur. En als je geen lezer bent is er ook op YouTube van alles te vinden. Hoe meer je weet over autisme hoe beter je je kind begrijpt en op die manier kun je beter inspelen op wat hij/zij nodig heeft en zal er van beide kanten minder frustratie zijn.

Het fijne van deze tijd is het enorme aanbod aan webinars, lekker kijken op je eigen moment.  
Zo kreeg ik via de school van Teun een webinar van Peter Vermeulen over Autisme als contextblindheid. Waarin hij beschreef hoe wij met ons neurotypische brein snel betekenis kunnen verlenen aan de hand van de context. Ons brein denkt als we in een wiskunde les zitten en het woord 'wortel' horen niet aan dat oranje ding wat je kunt eten. Een autistisch brein kan dit wel doen, omdat het de context niet (direct) ziet. Het voert te ver om hier uit te leggen wat hij nog meer hierover heeft verteld, maar het is echt super boeiend en het geeft zoveel informatie.

Ik ben altijd terughoudend geweest in het uitleggen van verschillende situaties naar Teun toe, omdat ik al snel het idee had dat hij het toch niet begreep. Nu ik meer kennis heb zie ik dat het hem juist kan helpen als ik meer uitleg geef. Zo had hij van de week bedacht dat hij naar de bieb wilde voor een bepaald boek. Nou was ten eerste de bieb nog dicht en ten tweede was het boek er niet (afhalen van boeken kon wel). 
Teun was boos. Nou had ik waarschijnlijk de week ervoor alleen gezegd 'het kan niet, klaar.'
Nu met deze kennis heb ik uitgelegd dat het boek wat hij wilde nog bij een ander kindje thuis lag. Dat we eerst moeten wachten tot dat kindje het boek heeft gelezen en als het dan terug gebracht is wij het kunnen lenen. Ik hoorde de raderen draaien en het kwartje vallen. Teun zei 'dus we moeten wachten, het kindje gaat eerst lezen?' En weg was de frustratie.

Nog een voorbeeld:
Van de week liepen we buiten, het was koud maar de zon scheen. Ineens wilde Teun zijn jas uit. Ik ging niet in discussie, maar probeerde te achterhalen waarom. Ik bedacht dat iemand waar we mee liepen vlak daarvoor had gezegd 'zo het is echt heel lekker weer'. Wij weten dat dit betekent dat het heel fijn is dat je in november lekker met een warme jas aan in het zonnetje kan lopen. Teun zijn brein heeft waarschijnlijk gehoord 'lekker weer' en lekker weer = jas uit. Logisch toch?!

Waarom Teun alleen maar rode schoenen wil is voor mij nog steeds een raadsel, maar oh wat is het een feestje als we elkaar weer iets beter begrijpen. Ga opzoek naar de eigen wijsheid van jouw kind. En vier elk moment dat je weer iets dichter bij elkaar komt, want de momenten dat je mijlen ver verwijderd lijkt te zijn zullen er ook blijven. 

(mocht je interesse hebben; het boek van Martine Delfos heb ik al en het boek van Peter Vermeulen ligt in de zak van Sinterklaas op mij te wachten)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg