Doorgaan naar hoofdcontent

The A word

Afgelopen week zaten we daar (bij de GGZjeugd) in de wachtkamer. Na logopedie de volgende stap in de hulpverlening.
Een stap waarvan sommige mensen tegen mij zeggen dat hij dapper is. Zo voel ik me niet. Aan de ene kant voel ik me hier op mijn plek en aan de andere kant wil ik hard wegrennen.
We worden door twee mensen de gespreksruimte in gevraagd. Een ruimte met vier stoelen en een speelgedeelte. En dan is het aan ons om te vertellen over Teun. Iets wat ik de afgelopen tijd veel heb gedaan, maar dit is duidelijk anders. Het is geen gesprek met een vriendin waar ook nog luchtige dingen als het avondeten en het weer besproken worden, maar het gaat echt alleen over hem.
Ondertussen is hij de ruimte aan het verkennen en scharrelt hij lekker rond, zoals hij altijd doet. Zijn favorieten zijn er ook, een treinbaan en een puzzel. Het voelt fijn dat hij zichzelf is en dat we niet ineens een ander kind zien.

Aan het eind van het gesprek de vraag? Wat denken jullie zelf?
Reactie 1: ja uh grrrr waarom denk je dat ik hier ben, als ik het zelf zou weten zou ik niet komen... grrr *boze smiley

Ik heb reactie maar niet hardop uitgesproken, want ik weet ook dat dit voor een hulpverlener een hele effectieve vraag kan zijn. Zo ook in ons geval.

Reactie 2: wij denken dat het misschien een vorm van autisme is...

Het was er uit, the A word.

In de gelijknamige Engelse serie waren de ouders iets minder voorbereid op dit woord. Ik ben gek op series van de BBC. Downton Abbey, Call the midwife, Luther, the Fall noem het maar op. En nu dus elke dinsdagavond op BBC First deze serie over een familie die naast elkaar wonen en allemaal men hun eigen problemen. De verbindende factor is Joe een vijfjarige jongen die in aflevering 1 de diagnose autisme krijgt. De titel van de serie verraadt al hoe ouders er in eerste instantie mee omgaan. Ik heb nog vijf van de zes afleveringen te gaan en ben erg benieuwd hoe zij verder gaan in dit proces.

IMG_2365.PNG wordt weergegeven


Wij staan er nog maar met 1 teen in, want we hebben het nog maar over een vermoede. Een vermoede waar wij al wel wat langer mee rondlopen, maar wat nu voor het eerst ook op papier zal komen te staan. Erover pratend met de mensen om ons heen leverde al verschillende reacties op. De ene reactie is hartverwarmend en met de ander kunnen we helemaal niks.
Iemand die er verstand van heeft zei vanmiddag 'volg je eigen gevoel, jullie kennen Teun het beste'.

Mijn gevoel zegt nu vooral dat we niet bang moeten zijn voor 'the A word'. Mocht dit uit het onderzoek komen dan zal dit de juiste hulp opleveren en juist deuren openen die gesloten blijven als je geen diagnose hebt. Openheid over autisme kan zoveel opleveren. In de serie die Filemon Wesselink maakte Het Is Hier Autistisch was te zien hoe breed het spectrum is. Dat ene woord zegt dus maar heel weinig over de persoon/het kind dat je voor je hebt.
Vanochtend is Teun geobserveerd op de peuterspeelzaal, ik had diegene net aan de telefoon. Zij zag Teun vanochtend voor het eerst en vertelde mij dat ze (naast de moeite die hij heeft met contact en communicatie) een lief en vrolijk jongetje had gezien die enorm geniet van alles wat er om hem heen gebeurt. Nou dan maakt mijn moederhart een sprongetje van vreugde want een blij kind is alles wat je wilt!!

Over twee weken hebben we een advies gesprek bij de GGZ en zullen we de volgende stap zetten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg