Doorgaan naar hoofdcontent

AuTOSme

Deze keer een blog iets meer vanuit mijn logopedistenhart geschreven dan vanuit mijn moederhart.

Een vraag die mij bezig houdt is:
In hoeverre beïnvloed het autisme van Teun zijn taalontwikkeling of is zijn taalachterstand gekoppeld aan een TOS?

TOS staat voor taalontwikkelingsstoornis. Een term die ik in mijn werk veel gebruik. Een deel van mijn werk waar veel mensen geen weet van hebben. Logopedie is ook (en veel) taal. Meer dan slissen/stotteren en stem, de bekendere onderdelen van mijn werk. Kinderen die een TOS hebben zijn net zo verschillend als kinderen met autisme of kinderen zonder enige diagnose. Een TOS kan op allerlei manieren tot uiting komen. Bij de een zit het probleem meer in het begrijpen van de taal en de ander kan zich moeilijk uitdrukken, dan ligt het dus meer bij de productie van taal.
Een TOS is ook een blijvende diagnose waar je niet zomaar overheen groeit of wat wel op te lossen is met logopedie. Natuurlijk kunnen wij deze kinderen wel verder helpen en ouders begeleiden, maar het blijft (net als bijv dyslexie) iets waar ouders en het kind mee om moeten leren gaan.

In het ND stond een mooi artikel over deze stoornis die eigenlijk heel onbekend is.
En de kop zegt het al; het komt niet altijd goed. Omdat dit net als autisme een 'onzichtbare' beperking is, is het heel belangrijk dat er meer aandacht voor komt. Zodat deze niet pratende peuters, die op gaan groeien tot kinderen die moeite hebben zich te uiten of pubers die enorm vast gaan lopen bij vakken waar het aankomt op begrijpend lezen (en dat zijn de meeste vakken!), niet verkeerd worden begrepen. Nog regelmatig zie ik gebeuren dat kinderen op een (te) laag niveau worden neergezet, omdat ze door hun TOS niet mee kunnen komen op de snelheid die er gevraagd wordt op school. Maar als ik ze dan in de praktijk meer tijd geef voor een test, blijkt dat ze met die extra tijd veel verder komen. Of met dat extra stukje ondersteuning.

Teun is nog te jong om een niveau te bepalen. We hebben een poging gedaan tot een intelligentie test, maar dat 'op commando' is wel een dingetje bij Teun. Misschien is het maar goed ook dat er niet direct een cijfer op te plakken is, want juist bij autisme schiet de ontwikkeling soms alle kanten op. Wel zou het mij wat rust geven als ik weet dat ergens achter de beperking van het autisme en de taal iets in zit wat hem verder gaat brengen. Al denkend hierover en in gesprekken met mensen om me heen kom ik er ook steeds meer achter dat dit helemaal geen hoge intelligentie hoeft te zijn, maar dat karakter en persoonlijkheid veel meer bepaalt waar je in het leven terecht komt. 
Een van de doelen in mijn behandeling van kinderen met TOS (hoewel misschien geen SMART geformuleerd logopedisch doel) is dan ook altijd om ze zelfvertrouwen mee te geven en te laten zien wat ze allemaal wél kunnen. 

Dat is dan ook waar ik me met Teun op ga focussen. Taal en communicatie zullen misschien nooit zijn sterkste kant worden, maar dat zegt niet dat het bij voorbaat al gedoemd is om te mislukken. Iets wat misschien moeilijk te geloven is, maar zelfs een hond kan ervoor zorgen dat de taal en communicatie opgang komen bij kinderen met 'auTOSme'.  Als je het niet gelooft, raad ik aan dit boek te lezen. Ik kreeg het van een vriendin die me waarschuwde dat ik na het lezen direct een hond zou willen. Ze had gelijk, als je in mijn zoekgeschiedenis gaat kijken zie je daar al 'meest geschikt hondenras bij autisme' staan... Alleen zegt mijn verstand nu dat we er nog even mee moeten wachten. 
Iets anders wat ik uit dit boek heb gehaald is de tip gebruik de fascinatie/obsessie van je kind om in te breken in zijn (autistische) wereld . Regelmatig loop ik aan tegen het oordeel van mensen over teveel filmpjes en youtube kijken. Waar ligt de grens? Ik heb geen idee. Maar ik weet heel zeker dat Teun een stuk minder had gecommuniceerd als wij geen youtube hadden gehad (zie ook mijn eerdere post over Life, animated). Het is zijn veilige wereld en het lukt ons af en toe om in te breken in deze wereld en hem zo te bereiken. De combinatie van beeld en taal helpen hem om de wereld om hem heen beter te begrijpen. 
Mijn dank is groot aan Koning Koos, Mickey Mouse, DD company, Bob de Bouwer en uiteraard (want laten we lekker in het cliché beeld van een kind met autisme blijven) Thomas de trein! 

Op de kip en ei vraag rondom taal en autisme heb ik (nog) geen antwoord en misschien is dat antwoord dus ook wel helemaal niet zo belangrijk.
Ik kijk uit naar het nieuwe boek van Colette de Bruin wat komende week verschijnt Dit is autisme, van hersenwerking tot gedrag. Hopelijk wordt er dan voor ons nog meer duidelijk over de taal die Teun spreekt en kunnen wij weer verder met de puzzel!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg