Doorgaan naar hoofdcontent

Apenkop!

Een paar jaar geleden begon ik met een blog over de combinatie van moeder en logopedist zijn.
We komen allemaal wel eens een stukje van ons werk tegen in ons privé leven. Als je architect bent kijk je naar het huis waar je vrienden in wonen en ontwerp je misschien wel je eigen huis.
Als je ICT'er bent zijn alle computers in je omgeving voorzien van de nieuwste updates en programma's. Als je bakker bent zorg je op verjaardagen voor de lekkerste taarten..

en als je logopedist bent spreken jouw kinderen keurig ABN en liggen ze precies op schema....

uh nee niet dus.

Het begon al bij Lucy. Ik probeerde alles volgens het boekje te doen, stoppen met drinken uit een fles met één jaar, stoppen met de speen met twee jaar. En toch heeft mevrouw tot haar vijfde jaar de /l/ niet goed  uitgesproken en zitten we nu nog met een laterale /s/ (lees; soort slis). Geen onoverkomelijke dingen, maar wel het bewijs dat ook als alle voorwaarden goed zijn dat geen garantie is voor succes.
Dan Teun, hij begon keurig voor zijn eerste verjaardag met het zeggen van papa en mama. Achteraf kon hij dat toen ook al eindeloos herhalen en vonden we dat wel grappig/schattig. Er kwamen steeds wel nieuwe woorden bij, maar echt veel praten deed hij niet. Als je dan een dochter hebt die van de 12 uur dat ze wakker is er 13 praat, is zo'n tweede die niet zoveel zegt ook wel lekker rustig. Naar mijn idee hebben we Teun niet anders behandeld/opgevoed dan zijn zus in de eerste jaren.
Nu zie ik hoeveel verschil het maakt als een kind zelf vraagt om het leren van nieuwe dingen, nieuwsgierig is en alles in zich opneemt wat het ziet. Eigenschappen die Teun niet heeft. We beseften ons dat wij actiever moesten worden.

Moet ik nou thuis ook aan de bak als logopedist? Dat wil ik helemaal niet! Werk en privé gescheiden houden is nou net iets waar ik goed in ben.
Ik raakte al snel verward en begon hem te vergelijken met de kinderen die ik tegenover me had zitten in de praktijk. Een collega om hulp vragen was de beste optie. Dan zit je dus ineens aan de andere kant van de tafel en hoor je jezelf de vragen beantwoorden die jij ook stelt aan je cliënten. Tijdens de behandeling is het of ik mezelf zie zitten met cliënt X. Gek, maar ook heel fijn om even afstand te kunnen nemen, iemand anders de koers te laten bepalen. Mijn collega laat stapje voor stapje zien hoe we Teun kunnen leren communiceren. Iets waarvan ik de theorie kan dromen, maar waarvan de puzzel te complex is om op te lossen, omdat ik er te dicht bovenop zit.

Tijdens mijn werk hoor ik ouders regelmatig zeggen 'thuis doet hij dat wel hoor'. Bij sommige kinderen geloof ik dit meteen en bij andere kinderen merk ik dat de ouders vooral nog erg in de ontkenning zijn.
Vorige week was de logopedische behandeling vooral gericht op het stellen van een vraag. Teun maakte heel snel duidelijk waar hij mee wilde spelen, maar deed dit vooral door te wijzen en te benoemen (de trein is daar ipv mag ik de trein). Een vraag kwam er niet uit.

Ik loop met Teun de deur uit en hij vraagt:

'Mama, mag ik Monkey Town met papa?'

Afbeeldingsresultaat voor monkeytown

Hij kan het wel, de apenkop! (maar waarom gebruikt hij het niet als het van hem wordt gevraagd?? de zoektocht wordt vervolgd..)





Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w