Doorgaan naar hoofdcontent

Moederinstinct

In vijf dagen las ik het boek Charlotte uit. Op zich al uniek omdat ik sinds de zomer geen pagina meer voor mijn ontspanning had gelezen. Mijn moeder die boeken verslint alsof het repen chocola zijn, was zo ontzettend ontroerd door dit boek dat ik nieuwsgierig werd. Ze had zelfs de schrijfster een fanmail gestuurd. En als zij het in een middag uit kon lezen, moest ik het toch ook maar weer eens proberen.

Dit boek gaat over Charlotte, het derde kind van Pia en Robbert (Dijkgraaf). Na twee jongens nu een meisje, wat is ze welkom en geliefd. Vlak na de geboorte blijkt dat Charlotte een ernstige vorm van leukemie heeft. Haar ouders besluiten haar mee naar huis te nemen en niet in het ziekenhuis te laten behandelen, tegen alle adviezen van de doktoren in. De behandeling die Charlotte krijgt is de overweldigende liefde van haar ouders, haar broers en de excentrieke mensen die om hen heen wonen aan de Amsterdamse gracht.
Deze liefde en hoe haar moeder dit beschrijft raakte me diep. Dezelfde liefde die elke moeder voelt voor haar kind, maar liefde die vreselijk veel pijn doet als het niet gaat zoals het hoort.
En dan de kracht waarmee het echtpaar nee zegt tegen behandeling of eigenlijk niet eens nee zegt, maar opstaat en het ziekenhuis verlaten.
Deze oerkracht heeft elke moeder nodig.



Een week nadat Teun was geboren stapten wij trots de auto in op weg naar zijn overgrootmoeder toen bijna 90jaar. Op het moment dat ik hem in de maxi cosi legde begon hij te huilen. Mijn eerste gevoel was 'hij heeft pijn'.
Het waren vijftien hele lange minuten in de auto, waarin ik mijn kraamtranen de vrije loop liet en met mijn kleine mannetje mee huilde. Negen (negen!) weken lang heb ik mij het ene advies na het andere advies laten aansmeren. Wat bleek, Teun had pijn. Reflux. Met medicatie veranderde Teun in een hele andere baby. Nog wel eentje die veel huilde, maar nu was het huilen duidelijk anders.
Toen al was ik degene die zijn taal het beste verstond, maar ik had de kracht niet om in mijn eigen gevoel te geloven.

Nu we aan het begin staan van onderzoeken zullen er ongetwijfeld keuzes gemaakt moeten worden. Door ons als ouders, want artsen, hulpverleners, therapeuten, kunnen slechts hun advies geven.

Tijdens de doop van Teun zongen we:

En wij bidden U om wijsheid
schenk ons liefde en geduld.
Hem het nodige te geven;
Heer wij vragen om uw hulp.

Over een paar weken starten onderzoeken, Deze wijsheid, het moederinstinct en de kracht waar Pia zo mooi over schrijft gaan mij (ons) helpen de juiste weg te kiezen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Teun translate... please!!

Alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst hier een blogpost plaatste. Ondertussen is Teun te volgen via facebook, instagram en tegenwoordig ook tiktok. Waar ik eigenlijk alleen maar lieve reacties krijg op wat ik plaats. Fijn om te kunnen delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens. Maar vandaag kwam weer keihard de realiteit dat wij het toch echt zelf moeten doen met Teun. Na jaren zelf aanklooien, vatte ik een paar weken geleden de moed om weer eens echt om hulp te vragen. Om weer een hulpverleningstraject in te gaat. Wetende dat dit veel van ons vraagt. Maar na meer dan 5 jaar elke avond macaroni koken/opwarmen is er nu een punt gekomen waarop ik dat helemaal zat ben. Teuns eten stond altijd ergens onderop het priorieteiten lijstje. Er waren altijd dingen belangrijker dan dat. En het leven overkwam ons in al z'n facetten de afgelopen jaren, waardoor wij meer aan het overleven waren en eten een bijzaak was. Tot ik mezelf op google 'arfid, behandeling, re

Stop maar met vechten mama, het is goed.

Ik ging een weekend weg met vriendinnen uit de kerk. Wat heerlijk dat dat nu zo makkelijk kan. Ik merk dat ik steeds minder hoef voor te bereiden of te plannen. Gewoon mn koffer kan pakken en kan vertrekken, wat een rijkdom. We hadden nauwelijks tot geen planning, maar als we bij elkaar zijn (één keer in de drie weeken een maandagavond) gebeuren er altijd mooie dingen en komen we altijd tot mooie gesprekken. Zo ook dit weekend. Wat er bij mij naar boven kwam was een gevoel van uitputting, niet lichamelijk maar geestelijk. Moe van het vechten voor mijn kinderen. Ik besef mij nu dat ik om de verkeerde dingen aan het vechten was. Om bijvoorbeeld te bewijzen dat er qua schoolniveau echt wel meer in mijn kinderen zit dan er door toetsen of leerkrachten wordt gezien. Telkens maar het willen bewijzen en telkens weer de teleurstelling als het er bij een toets niet uitkomt. Dit gaat trouwens verder dan alleen Teun, want ook bij Lucy (die het afgelopen jaar de diagnose ADHD heeft gekregen) w

Autididact en Brammetje Baas

Als ik de afgelopen 10 jaar iets van Teun geleerd heb is het wel dat dingen leert op ZIJN moment. Dat het leven niet maakbaar is en alles een tijd heeft. Heb je de film Brammetje Baas weleens gezien? Jaren geleden toen ik net begon als logopedist kreeg ik aan het einde van een behandeltraject van ouders een bioscoopbon kado met als tip om Brammetje Baas te gaan kijken. Zij herkenden hun zoon er ontzettend in. Ik had zelf toen geen kinderen en ben de film toen ook nog niet gaan kijken. Jaren later kwam hij voorbij en de woorden van deze ouders was toch blijven hangen in mijn hoofd. Ik keek de film en er werd zoveel duidelijk voor mij. Hij geeft heel goed weer hoe Bram zijn gedachtegang werkt en dat deze vaak anders is dan die van zijn meester in groep 3 of van zijn ouders. Bij veel kinderen (met autisme/adhd/hb) heeft forceren een averechts effect. 'Moeten' geeft mega veel weerstand (bij sommige volwassenen trouwens ook). Of de dingen die je aan wilt leren lijken simpelweg